söndag 28 februari 2010

Lite om jästextrakt

Jaha, nu har jag forskat lite kring jästextrakt som jag nämnde i förra inlägget. Jag var inte helt ute och cyklade, jästextrakt är en smakförstärkare som innehåller dold glutamat men åsikterna går isär om det är farligt eller ej. Efter alla larmen om glutamat verkar fler och fler plocka bort det... och ersätta det med jästextrakt. Läs mer om det i Sydsvenskan.

Här hemma har vi en längre tid försökt undvika E-nummer i maten och då speciellt E621, nattriumglutamat. Dock på en ganska beskedlig nivå. Det har aldrig handlat om att utesluta all mat med E i utan mer att välja det bättre av två alternativ. Sen lilleman kom har vi ansträngt oss ytterligare lite extra då det helt plötsligt handlade om en annan liten individ som vi skulle välja nyttig och bra mat åt. Därför blir jag ledsen när Hipp! som enbart gör ekologisk barnmat som jag gärna väljer har lurat ner jästextrakt i maten. Som jag sa går meningarna isär om det är farligt eller ej men alla verkar överens om att det är en smakförstärkare i alla fall. Och det är just det som Hipp! hävdar inte finns i dessa tre nya förpackningar!

Text tagen från deras hemsida:

• Rätterna säljs i nya hjärtformade plastförpackningar med kartongomslag
• Förpackningen kan värmas i mikrovågsugn i ca en minut i medelhög värme
• Rätterna är anpassade för barn mellan ett och tre år
• Rätterna innehåller inga smakförstärkare (aromer)
• En förpackning innehåller 260 gram
• Rätterna finns i butiken från februari
• Pris ca 18 kronor


Man skulle ju önska att råvarorna var så pass bra att smakförstärkare inte skulle behövas. Men det finns väl inga genvägar, gör man egen mat så vet man ju vad som finns i...

1 kommentar:

  1. Ja, det är verkligen tråkigt att någon som försöker marknadsföra sig som "naturligt och ekologiskt" behöver fuska för att få ihop sin vara. Jag håller med dig att det är hemlagat som gäller - så mycket bättre mat, billigare och framförallt godare för de små.

    SvaraRadera