onsdag 25 augusti 2010

Daim

Om man är gottesugen men inte har något godis hemma fungerar det alltid att koka ihop lite daim. Eller dajm som jag skrev det i min receptbok. Jag fyllde nio år och en av paketerna på barnkalaset var en anteckningsbok. Det kom att bli min receptbok som fortfarande hänger med, ganska lappad och lagad nu. På första sidan finns detta oumbärliga recept som har hängt med i alla år, smått modifierat av mig. För att det ska bli riktig daim så ska man smälta choklad och bre uppepå men det orkar aldrig jag, kolan räcker för mig.

Daim
4 msk socker
2 msk mjöl
1 msk kakao
2 msk sirap
2 msk smör

Allt läggs i en kastrull och kokas på låg värme i några (kanske fem?) minuter. Efter många års träning så ser jag på smeten när den är klar. Den ändrar färg och blir ljusare med små bubblor i. Ju ljusare desto hårdare daim blir det.

Efter många års träning har jag också kommit fram till minsta möjliga disk. Man använder ett matskedsmått och kör i socker, mjöl och kakao. Kakaon "bankar" man inte ur utan det ska vara en fin hinna kvar i måttet. I med sirapen som lossar lätt med hjälp av hinnan. Ta en ny matsked kakao men slå tillbaka i kakaoburken denna gång, du är bara ute efter hinnan och upprepa sirapsproceduren. Smöret höftar man med en vanlig matsked som man också använder att röra med. Och när man ska bre ut smeten så använder jag alltid teflonbakpapper, lossnar så lätt då! Ingen aning om man behöver olja eller nåt annars, har kört på detta sätt så länge jag kan minnas.

Undrar hur många kalorier det är i detta godis och undrar om jag egentligen vill veta...

1 kommentar:

  1. vilken recept jag än gör efter lyckas jag aldrig med daimen!!!!! vad gör jag för fel ?

    SvaraRadera