tisdag 24 augusti 2010

Goda röror

Jag gör så här. De två goda rörorna som vi hade på Midsommar tänkte jag skriva in här och förhoppningsvis någon gång i framtiden så uppdaterar jag inlägget med bilder. Nu ska jag kunna hitta dom lätt i alla fall!

Pepparrotspesto
2 krukor persilja
1 ½ dl rapsolja
1 ½ dl mandelspån
1 ½ dl riven Västerbottenost
2-3 msk riven pepparrot
salt

Mixa persilja, olja, mandelspån och ost och rör sedan ner pepparrot och salt.

Tomatpesto
6 soltorkade tomater
1 dl rostade solrosfrön
1 vitlöksklyfta
6 basilikablad
1 ½ dl olivolja
1 dl grovt riven parmesanost
salt och nymalen svartpeppar

Mixa allt utom parmesan. Rör i den och smaka av med salt och peppar.

Båda recepten kommer ifrån Hus&Hem nummer 8 2010 där det fanns ett helt uppslag med massvis med röror. På grund av pepparrotspeston har jag också bestämt mig för att odla persilja nästa år, det blir lätt dyrt annars...

Den här veckan har vi Middagsfrid så medan lilleman är på dagis (inskolning) har jag förberett en chilitzatsiki till maten ikväll, mums! Vi har haft ett längre uppehåll över sommaren och jag sitter just och funderar på om jag ska testa på Linas matkasse ett tag. Vi trivs så himla bra med att få maten hem till dörren när vi båda jobbar även om jag saknar tiden då jag var föräldraledig och kunde planera "egen" mat. Just nu fungerar det dock super så vi fortsätter och testar om det även passar nu när vi ska lämna och hämta på dagis. Men omväxling förnöjer och vi börjar känna igen stilen på maten vi får så i alla fall jag är väldigt sugen på att testa nåt nytt! När inte huset tar så mycket tid hoppas jag kunna göra egna veckomatsedlar istället men än så länge finns det annat att fokusera på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar