fredag 20 augusti 2010

Saft från egen trädgård

Efter en låååång paus är det så dags att säga hej igen. Pausen var inte planerad utan dagarna och veckorna förflöt utan att jag hade tid eller ork att uppdatera här. Dock har jag saknat det. Både skrivandet men också det faktum att min digitala receptbok inte är uppdaterad. Midsommar firades här i nya huset med massor av god mat. Bland annat ett antal olika röror där två stycken blev omedelbara favvisar. När jag några veckor senare ville göra den ena igen letade jag och letade bland alla mina tidningar då jag mindes uppslaget men inte framsidan... Och där och då fick jag ett kvitto på att min blogg fungerar så som jag tänkte då jag startade den, som en digital receptsamling! För tänk vad bra ifall jag hade fotograferat maten på midsommar och sedan bloggat om den, då hade jag sluppit leta... Att jag glömde fota den dagen är faktiskt oförlåtligt med all den goda maten. Men det tillhör historien. Nu tänkte jag istället visa den fina rabarbersaften som jag gjorde på rabarber från egen trädgård! När jag hade tröttnat på rabarberpajen länsade jag helt enkelt rabatten och gjorde saft. Receptet är Leila Lindholms och beräknat på 1 kg rabarber men det är bara att räkna om till rätt mängd.

Rabarbersaft

1 kg rabarberstjälkar
1 ½ liter vatten
5 dl strösocker
2 tsk citronsyra
saft av 2 citroner

Skiva rabarbern i mindre bitar och koka i 15 minuter. Rör inte om då det kan bli grumligt. Sila och släng rabarberresterna och koka sedan upp igen med socker, citronsyra och citronsaft och låt svalna. Häll upp på väl rengjorda flaskor och späd till önskad styrka! Själv har jag frusit in lite grann att ta fram till vintern. Jag diskar ur grädd- eller mjölkpaket med skruvkork just för att frysa in saft, perfekt till det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar