tisdag 7 september 2010

Den ultimata morotskakan

Det blev den snyggaste tårta jag nånsin gjort och jag glömmer att fotografera underverket! Vi bestämde oss för morotskaka till kalaset i söndags och valde mellan Leilas "Världens godaste morotskaka" och systrarna Eisenmans "Ultimata morotskakan". C hade väldigt kul åt namngivningen på de båda och undrade hur världens godaste inte var ultimat och vice versa. Det är stora ord men efter att ha smakat på den ultimata så har jag inget att invända. Det är faktiskt den godaste morotskaka som jag ätit. Dock har jag inte smakat Leilas än så jag kan inte säga vilken som vinner. Någon som smakat Leilas, är den god? Här har ni i alla fall kakan halväten. Lägg märke till mina egengjorda dekorationsmorötter. Sa jag kanske inte snyggaste tårtan ever?
Ultimata morotskakan
2 dl morotspuré (2-3 medelstora morötter)
4 dl vetemjöl
3½ dl strösocker
½ tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 msk kanel
1 tsk vaniljsocker
1½ dl rapsolja
2 ägg
2 dl hackade valnötter (dessa uteslöt jag)
2 dl kokosflingor
1 dl krossad ananas

Glasyr
200 cream cheese
2-3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Koka morötterna mjuka och mixa till puré. Låt svalna.
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form.
Blanda alla torra ingredienser. Rör i olja och ägg. Tillsätt (valnötter,) kokos, morotspuré och ananas och rör om väl.
Häll smeten i formen och grädda i ca 40 minuter tills en provsticka är torr. Låt svalna, gör glasyren och bred på. Vi dekorerade även med kokosflingor samt mandelmassemorötter och gjorde det extra festligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar