måndag 20 september 2010

Världens godaste morotskaka

Minns den ultimata morotskakan för några inlägg sedan? Vi valde ju mellan den och Leilas med det storslagna prefixet "Världens godaste". Jag kunde ju inte hålla mig och när vi fick besök i förra veckan så var jag tvungen att göra den för att kunna jämföra. Och den var ruskigt god... men systrarna Eisenmans var snäppet bättre ändå. Så nu vet ni det. Ultimat slår världens godaste. Och för rättvisans skull så får jag visa halvätet nu också.

Leilas morotskaka
3 ekologiska ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk malen ingefära
1 nypa salt
1½ dl solrosolja (men jag tog raps)
4½ dl rårivna morötter

Täcket
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av en lime
100 g philadelpiaost

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda allt torrt och rör ner äggsmeten. Tillsätt olja och morötter och häll i smord springform. Grädda i mitten av ugnen i ca 55 minuter. Låt svalna innan du brer på täcket.

Täcket är för övrigt bara att vispa ihop och bre på. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar