lördag 2 januari 2010

Mera nyårsmat

Medan vi höll på och lagade nyårsmaten tänkte jag gång på gång "Kom sen ihåg att fota maten Ida, passa på nu när den verkligen ska vara vacker". Men naturligtvis så glömde jag av att fotografera varmrätten. Efter några tuggor utbrast jag: "Men jag glömde ju att fota!". Så kan det gå när maten är så himla god! Vill ni ändå se vad vi åt får ni titta in på Åsas sida med läckerheter. Där hittade jag nämligen ett spännande recept på ryggbiff. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, hennes mat är underbar!

Till efterrätt bjöd vi på en riktigt smarrig kardemummafondant. Som en liten kladdkaka med kardemummasmak där det fortfarande är lite kladdigt i mitten. Himmelskt!

Kardemummafondant
100 g mörk choklad, jag tog 72%
100 g mjukt smör
½ dl strösocker
3 ägg
½ dl vetemjöl
1½ tsk krossade kardemummakärnor
1 krm salt

Sätt ugnen på 200 grader. Smält chokladen och låt svalna lite. Vispa smör och socker med elvisp. Rör ner äggen, ett i taget, sedan mjöl, salt, kardemumma och choklad. Klicka ut smeten i fyra stora muffinsformar. För att vara säker på att de släppte när de var klara penslade jag faktiskt formarna med smör men kanske är det onödigt. Grädde i nedre delen av ugnen i 10 minuter. Stjälp upp på assietter, klicka på lite vispad grädde och pudra över florsocker och kardemumma. Mumma!

1 kommentar:

  1. Hej!
    God fortsättning på det nya året! Vilken härlig blogg du har, hittade den genom matbloggstoppen och jag kommer definitivt att titta in här fler gånger!

    Om du har lust så kanske du kan titta in på min blogg där du kanske hittar något nytt recept? ;)
    Du får också jätte gärna lämna en kommentar om vad du tycker om bloggen och gärna ge tips om vad jag kan göra bättre !
    Ha det bäst!
    Kram Daniella.

    SvaraRadera