torsdag 17 september 2009

Blåbärsscones

Japp, det blev scones igår kväll och det blev Leilas blåbärsscones med citron, riktigt smarriga! En av anledningarna till att jag fick upp ögonen för a piece of cake var faktiskt just hennes scones. De och en massa andra recept från Leila bakar finns här för den som är intresserad och rekommenderas starkt!

Så här gjorde jag mina scones (eftersom man tager vad man haver så gjorde jag som vanligt inte exakt så som receptet sa):

8 dl vetemjöl (receptet sa 8 ½)
½ tsk salt
1 ½ tsk bakpulver
½ farinsocker (receptet sa råsocker)
125 g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk
skal av 2 citroner (mina citroner var så små så jag tog även juicen från en halv citron)
1 ½ dl blåbär

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda mjöl, salt, bakpulver, farinsocker och citronskal. Tärna smöret och nyp ihop med de torra ingredienserna. Vispa samman ägg, mjölk och citronjuice. Rör ihop allt till en deg och vik till sist in blåbären. Själv valde jag att göra dem som fina trekanter men formen är valbar! Enligt Leilas recept skulle man också pensla med uppvispat ägg samt strö över mandelspån och råsocker men eftersom mitt sista ägg gick in i smeten hoppade jag det.
Grädda i ugnen i ca 10 minuter. Känn med sticka att det är klart.

När sconesen var inne i ugnen passade jag även på att göra lite snabbsylt av blåbären som jag plockat upp ur frysen men inte använt. Till ca 2 dl blåbär tog jag ungefär 3 msk socker och lät detta koka en stund. Ju längre du kokar, desto mer vätska kokar bort och desto mindre rinnigt blir det. Snabbt och enkelt!

Sconesen serverades sedan med hemgjord blåbärssylt och cream cheese samt en stor kopp te, underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar