söndag 27 september 2009

Chilihamburgare

I fredags var det dags att testa Ched'up-osten igen och denna gång på hemmagjorda hamburgare med chili och liquid smoke. Vi har babysim på fredagseftermiddagar så jag ville ha nåt som var snabbt att tillreda när vi kom hem. Därför förberedde jag hamburgarna på eftermiddagen så det bara var att steka när vi kom hem och jag skivade även två jättepotatisar så tunt jag bara kunde. Potatisen la jag i en bunke och täckte med vatten och sen åkte vi och plaskade!

Till hamburgarna behövs (4 st):
500 g köttfärs
1ägg
1 gul chili, finhackad*
1 tsk liquid smoke
salt och peppar

*jag ammar så för lillens skull försöker jag se till att maten inte blir för stark, annars hade jag tagit en röd

Blanda bara ihop alla ingredienserna, forma till hamburgare och stek. Eller gör som jag och gå på babysim innan du steker dom. =)

Potatisen som jag skivat tunnt bredde jag ut på en långpanna med olivolja i och kryddade med salt och chiligrillkrydda. Hade det inne i ugnen på 200 grader i kanske en kvart och vände på potatisarna en gång så de inte skulle fastna.

Emellan stekning och potatisvändning hann vi tina hamburgerbröd från frysen (in med dom en stund på potatisarna så blev de gott rostade), duka, skiva tomater och plocka fram andra tillbehör. Var nog klart på en halvtimme allt som allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar