onsdag 30 september 2009

Chokladbollar med polkagriskross


Mina föräldrar har varit på besök ett par dagar så då gäller det att det är laddat med kakor då min pappa är en riktig gottegris (som jag). Bullarna tar alltid mamma med... De fick bland annat smaka mina daimkakor och chokladbollar med polkagriskross. I mitt skafferi har det nämligen legat två gamla polkagrisstänger, såna man hänger i granen ni vet, sedan förra julen. I förra veckan tog jag fram hammaren och gick lös tills de var i smulor och gjorde goda chokladbollar. Det här använde jag:

½ dl polkagriskross (mer hade varit ännu godare)
100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
3-4 dl havregryn (ju smuligare gryn desto mer)
3 msk starkt kaffe
8 droppar pepparmint hushållsarom

Kaffet gjorde jag på näskaffe så det blev riktigt starkt och sen droppade jag i pepparminten och rörde om så att det skulle få en chans att spridas lite jämnt i smeten. Annars är det bara att röra ihop allt, rullar till bollar och rulla i vad som passar: kokos, pärlsocker, strössel eller om ni har mycket polkagrisar, polkagriskross!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar