tisdag 22 september 2009

Fiskgratäng utan E


När jag flyttade hemifrån var den enda fisk jag kunde göra en sån där påsmix som man rörde ihop med smält margarin och hällde över ett fryst fiskblock och in i ugnen. Jag tror min favorit hette Fransk fiskgratäng. Med åren försvann apatin i köket och samtidigt kom insikten om att mycket mat är fullproppat med en massa onödiga tillsatser, däribland påsmixer, och jag gjorde min egen variant. Detta blir mat till ungefär 2-3 personer:

1 st fiskblock 400 g (jag hittade ekologisk torskfilé senast)
75 g smör
½-1 dl ströbröd
salt
citronpeppar

Smält smöret och rör i ströbrödet. Det ska bli mer "geggigt" än "såsigt". Krydda efter eget tycke. Vill man inte köra den klassiska varianten med citronpeppar går det bra att byta ut mot vad man känner för, saffran, chili, fänkål för att nämna några!
Bred sedan blandningen över fisken och in i ugnen på 225 grader i ca 40 minuter (om fisken är fryst, annars kanske 30 minuter). Täcket kommer att bli lagom krispigt och gott!

När vi åt häromdagen serverades fisken med potatis, dillsås (japp, påsmix med ett E i, det gäller att välja sina fighter...) och ärtor. God och enkel vardagsmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar