tisdag 1 december 2009

Farmors pepparkakor

Jag har inte hunnit fotografera mina bacis än men däremot laddade jag över pepparkaksbilder ikväll som jag tänkte bjuda på. Dagen har spenderats på kurs så C har varit hemma med Lilleman och det har gått utmärkt. Det var nog jag som led mest att vara utan lillkillen så länge. Kursen fortsätter även imorgon så att hinna med fotografering innan torsdag känns inte som en möjlighet just nu. Men ni må tro att dom är fina!

I förra veckan gjorde jag årets första pepparkaksbak. Jag är ett pepparkaksfreak så det händer ibland att det blir både två och tre bak per säsong. Men det är ju så gott! I flera bloggar, bland annat den här, har jag läst om de fina pepparkakspinnarna som folk har gjort och jag var tvungen att testa en egen variant. Av den sista degen rullade jag små pinnar som jag gräddade en stund i ugnen innan jag stängde av den och lät pinnarna ligga kvar och torka så de blev "skorpiga". Idodidos pepparkaksbiscotti typ.

Degen görs kvällen innan baket ska ske och står med fördel framme på diskbänken över natten i kastrullen med lock på. Om du gör den ännu mer i förväg och förvarar degen i kylskåpet så tänk på att plocka fram den nån timme innan så den hinner tina och blir lite mer knådvänlig.

Receptet kommer från min mamma som i sin tur fått det från min farmor. När jag var liten och bakade med mamma tyckte jag att hon var så tråkig som bara körde hjärtan i en hel plåt, eller ännu värre två! Själv gjorde jag ju aldrig mer än en form åt gången. Mamma, jag blir mer och mer som du. Kolla in bilden nedan och se vad jag fyllde min plåt med...

Farmors pepparkakor
1½ dl sirap
3 dl socker
200 g smör
1½ dl vispgrädde
1 msk mald ingefära
1 msk mald kanel
½ msk mald nejlika
ca 1,2 l vetemjöl
1 msk bikarbonat

Häll sirap, socker och smör i en kastrull. Värm tills allt är smält. Tillsätt grädde och kryddorna och rör om. Blanda bikarbonaten med lite av mjölet och rör i. Spara ungefär en deciliter mjöl till utbakningen! Låt stå över natten och fyll sen plåten med stjärnor och hjärtan (eller som jag älgar och elefanter). Grädda i ca 7 minuter i 175 grader.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Tack för receptet. Jag letade efter den sedan två år. NU blir min jul glad igen :-)

    SvaraRadera