söndag 6 december 2009

Grötplättar med banan och mandel

Sedan ett tag tillbaka har jag ätit havregrynsgröt till frukost i ett försök att vara lite nyttig. Så igår pratade jag plättar med en vän som tipsade om dessa godingar gjorda på ovan nämnda gröt. Jag kunde inte hålla mig utan var tvungen att byta ut morgongröten mot plättar. Serverades med vispad grädde. Lyxig andra adventsfrukost med andra ord!

I originalreceptet ska det vara sojamjöl och linfrön men det hade jag inte hemma så det blev dinkelmjöl och vetegroddar istället. Receptet tillhör inflammationshämmande mat (IFD-mat) men jag har ingen aning om jag genom att byta ut dessa ingredienser nu förstörde hela grejen. Gott blev det hur som helst.

Till två plättlaggar (och lite för mycket för två personer):
1 dl havregryn
2 dl vatten
lite salt
2 ägg
½ dl vetegroddar
1 dl dinkelmjöl
1 dl vatten
1-2 tsk kardemumma
½ dl hackad mandel
1-2 tsk bakpulver
1-2 bananer i små bitar

Blanda havregryn, vatten och salt i en skål och kör på full effekt i micron i två minuter (eller koka på spisen). Vispa ägg och rör i gröten och övriga ingredienser. Stek i plättlagg på medelhög värme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar