fredag 1 januari 2010

Gårdagens förrätt och dagens lunch

Nytt år och nya vanor! För mig innebär det att jag ska börja jobba igen på måndag och att C stannar hemma med lilleman. Därför vet jag inte riktigt hur mycket jag kommer att hinna blogga framöver. Jag märker ju hur dåligt det har gått nu i jul. =)

Igår hade vi i alla fall en supermysig nyårsmiddag här med mycket god mat. Till förrätt gjorde vi en jättegod löksoppa på salladslök. Det blev lite över plus att vi hade köpt lite för mycket salladslök så jag fyllde på soppan idag till lunch! Rekommenderas varmt!

Löksoppa med lax
250 gram salladslök
1 msk smör
1 msk vetemjöl
1 kycklingbuljongtärning
3 dl vatten
½ dl vitt vin
1 dl vispgrädde
vitpeppar
salt
50 gram kallrökt lax
1 msk riven pepparrot

Hacka löken grovt och fräs mjuk i smöret en liten stund. Häll på vetemjölet, smula över buljongtärningen och häll på vatten, vin och grädde. Låt koka 10 minuter och mixa sedan soppan och smaka av med salt och peppar. Toppa med lite kallrökt lax och riven pepparrot. Jag gjorde också brödstänger till som blev himla goda. Skär upp fint bröd i lagom stora bitar. Rör ihop olivolja och pressad vitlök och pensla på. Torka i ugn, 175 grader, tills de fått fin färg.

1 kommentar: