tisdag 5 januari 2010

Äppelkaka

Dagarna går och jag lagar ingen mat längre. Nu skickar C med mig matlådor och fixar mat tills jag kommer hem, lyxigt! Istället bjuder jag på en äppelkaka som jag tänkt lägga in flera kvällar på raken nu men aldrig fått tid. Denna tar inte mycket tid i anspråk dock och den är god. Väldigt god om jag får säga det själv. Receptet fick jag som liten flicka när jag och mina föräldrar var på besök hos ett äldre par. Hon bjöd då på denna äppelkaka och jag gillade den så mycket att jag bad om receptet. Sen dess har både jag och min mamma bakat den många gånger. I originalreceptet står att man ska ha ½ dl hackade nötter eller mandel men det går lika bra utan. Visst är det härligt med gammal snirklig stil?

Äppelkaka
150 gram smör
2 dl socker
1 ägg
2½ dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 msk vaniljsocker
1-2 äpplen i tunna skivor
2 msk sirap
ev. ½ dl hackade nötter el. mandel

Rör smör och socker poröst. Rör i ägget och tillsätt sen allt mjölet och vaniljsockret. Smörj en form och bröa den. Tryck ut degen. Tryck lite försiktigt ner äpplena. Droppa över sirapen och strö över nötter/mandel om du vill. Grädda i 200 grader i ca 30 minuter.

1 kommentar: