lördag 5 december 2009

Måttomvandling mjöl

Detta blogginlägg är tillägnat min mest hängivna läsare, du vet vem du är. ;)

Enligt säkra källor var denna person sååå nära att skriva en arg kommentar i mitt inlägg om syrianskt bröd. Det hade nämligen inte gått så bra att baka och jag tar på mig all skuld och försöker här och nu att räta ut frågetecknen. Problemet var att jag skrivit "1 kg mjöl". Det är ju inte alla som har våg och det finns en hel mängd översättningstabeller där ute i cyberspace. Snart finns det en till.

Idag tog jag och mätte upp 1 kg mjöl på min våg och började sen räknandet.

Först tog jag fram ett litermått och hällde över i. Det blev då 1,6 liter eller 16 dl mjöl. Det vanligaste är kanske att man använder decilitermått så där gjorde jag inte mindre än tre mätningar fram och tillbaka i bunkarna. Det pendlade mellan 16,25 och 16,75 dl så ett medel på 16,5 dl känns juste.

Till sist tog jag allt mjölet och hällde över i en påse. Det får blir en för tidig julklapp till dig, finns att hämta här. God jul och lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar