måndag 7 december 2009

Saffranskaka från Sju sorters kakor

I helgen åt vi en underbar saffranskaka, recept från Sju sorters kakor. C hade visst gjort den förut men för mig var det en nyhet. Och jag som inte är så där överdrivet förtjust i sockerkakor slog ihop händerna av förtjusning och ville ha mer... och mer...

Saffranskakan tillhör en av de kakor som blivit prisbelönt och i det här fallet var det år 1984. Ett tag så var det så jag valde ut kakor i boken, jag bakade bara de som hade fått pris för att vara på den säkra sidan liksom. Som om det skulle behövas i Sju sorters kakor...

Saffranskaka
200 g smör
½ g saffran (1 pkt)
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
(florsocker om du vill garnera)

Smörj och bröa en form. Smält smör och låt svalna. Har du mortel så stöter du saffranet i den (i boken tipsar de om att göra det med en sockerbit). Mortel har inte jag så jag drog med baksidan av kniven över saffranspåsen istället. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, smör och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Häll i formen och grädda i ca 45 grader i nedre delen av ugnen i 175 grader.

Jättegott till glöggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar