måndag 23 november 2009

Syrianskt bröd

Inser att jag har en hel del att blogga om som hamnat på efterkälken. Blir så när man ska hinna allt på helgen. Man hinner inget istället... Idag tänkte jag ta och dela med mig av ett superenkelt och supergott bröd som man gör i långpanna. Det kallas syrianskt bröd och jag sprang på det på Öppna förskolan där de bakar det titt som tätt. Där gör de två långpannor åt gången men jag halverar receptet och får ändå frysa in lite. Tyvärr har jag ingen jättebra bild på det utan ni får hålla till godo med "lilla kameran-dålig blixt-dålig belysnings"-fotot istället. Blir så ganska ofta ser jag och just nu är det inte mycket att göra åt då stora kameran är proppfull. Och den tömmer vi inte förrän det backupats först... Kanske nästa helg eller nåt...

Till brödet behövs (en långpanna):

1 kg vetemjöl
½ paket jäst
7 dl ljummet vatten
1½ tsk salt
(svarta sesamfrön)
(flingsalt)
olja
ägg för pensling

Lös ut jästen i vattnet och häll sedan i mjölet och saltet. Det blir en ganska kletig deg. Låt jäsa i en timme. Häll sedan olja i botten på en långpanna och stjälp upp degen däri. Olja in händerna och platta ut degen. Strö på sesamfrön och flingsalt om du vill. Det går också utmärkt att ha sesamfröna i själva degen, det provade jag en gång och det blir minst lika snyggt och gott. Ruta in degen i lagom stora bitar om du vill (jag skippade det av tidsbrist på mitt bröd ovan). Låt jäsa en halvtimme till. Pensla till sist med uppvispat ägg och grädda i ugnen i ca 10 minuter på 275 grader.

Det ser inte ut att vara några speciella ingredienser men blir så himla gott! Rekommenderas varmt!

2 kommentarer:

  1. Ser gott ut..kanske man får pröva på?
    fin blogg :)

    SvaraRadera
  2. Ja, som sagt, rekommenderas varmt. Tack detsamma, var just inne på din blogg och dreglade över några brownies. =)

    SvaraRadera