tisdag 10 november 2009

Leilas goda biscotti

För ett tag sen testade jag att göra Leilas goda biscotti. De blev supergoda och försvann alldeles för fort. Snart tänker jag testa hennes saffransbiscotti också och ha till julen, längtar!

Till ca 30 biscotti:
100 g sötmandel
75 g pinjenötter
4 dl vetemjöl
2 dl strösocker
skal av 1 apelsin
½ vaniljstång
0,25 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Skålla och skala sötmandlarna (detta tog rätt lång tid för mig så nästa gång testar jag nog med skal på). Rosta dem i ugnen tills de fått färg i ca 5 minuter. Hacka mandlarna och pinjenötterna grovt.
Blanda hackade nötter, vetemjöl, strösocker, rivet apelsinskal, delad och urskrapad vaniljstång, bakpulver och salt i en skål (enligt Leila på en ren bänkskiva).
Rör i äggen och knåda till en deg. Forma två avlånga rullar och lägg på en plåt.
Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter, provskär och se om de är genomgräddade. Ta ut längderna och låt svalna något. Sänk ugnstemperaturen till 120 grader. Skär längderna i 1 cm stora bitar och in med dem igen i ugnen tills de är helt torra i ca 25 minuter.

1 kommentar:

  1. De är verkligen supergoda! Jag gjorde hennes saffransbiscotti förra julen och gav bort i små påsar till nära och kära. Väldigt uppskattat och smarrigt :)

    SvaraRadera