fredag 6 november 2009

Höstpaj

Idag åt jag upp resterna av denna goda höstpaj fylld med rotfrukter och paprika. Originalreceptet kommer från mamma som tagit det ur någon tidning. Hon brukade bjuda på denna när jag hade vänner med hem som var vegetarianer så jag såg till att bjuda hem dom ofta! =)

Pajdeg:
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
125 g smör
2-3 msk vatten

Rör ihop och låt vila en timme i kylskåp. Tryck sedan ut den i botten på en pajform.

Fyllningen gör jag olika från gång till gång efter vad som finns i mina gömmor. I denna pajen blev det morot, palsternacka, rotselleri och grön paprika, i originalet står det morot, palsternacka, broccoli och röd paprika. Originalet ser aningen godare ut då det blev väldigt färglösa rotsaker denna gång men det blev väldans gott! Originalrecept inom parentes.

3 morötter (4 morötter)
2 palsternackor (1-2 palsternackor)
100 g rotselleri (100 g broccoli)
1 grön paprika (röd)
1 grönsaksbuljongtärning
3 ägg
3 dl turkisk yoghurt (gräddfil)
1 tsk timjan
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
1 dl riven ost (3 dl)

Skala och dela rotfrukterna och paprikan i mindre bitar. Lägg rotfrukterna i en gryta och fyll på med vatten och en buljongtärning. När vattnet kokar upp lägger du också i paprikan. Koka i 5-10 minuter tills de mjuknat något. Häll av vattnet och häll i pajformen. Häll på 1 dl ost. Rör ihop ägg, yoghurt och kryddor och häll över. Om man vill kan man nu hälla på ytterligare 2 dl ost men jag skippade det denna gången.

Kör sen in pajen i ugnen på 200 grader i 25 minuter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar