måndag 30 november 2009

Mandelnougat och knäck

Det blev aldrig att jag gjorde klart bacin när jag skrev det sist. Lilleman vaknade och sen gick dagen i ett huj. Men NU står de i kylskåpet och stelnar så det är bäst jag betar av lite gammalt godis först!

Som jag nämnde tidigare har jag gjort Mandelnougat och Chokladknäck med valnötter. Mandelnougaten var nog godast, och enklast! Chokladknäcken smakade inte jättemycket choklad, mer som vanlig knäck (vilket absolut inte är fy skam!) men att ha valnötter i var väldans gott. Nästa gång tar jag i mer kakao.

Chokladknäck med valnötter
2 dl sirap
2 dl socker
2 dl grädde
2 msk kakao
1 dl hackade valnötter

Låt sirap, socker, grädde och kakao koka tills det når 120 grader eller klarar kulprovet. Det tar väääldigt lång tid. Plus är att man inte behöver röra hela tiden utan kan kolla till det ibland bara. Rör i valnötterna och klicka ut i formar. Jag blandade med klassiska knäckformar som syns på bilden och lite större knäckformar med beläggning som knäcken inte ska fastna i. Skulle tippa på att det skulle bli ca 50 st små. Apropå nonstickformarna så var det förra årets hemliga paket. På C:s sida så har vi varje år en hemlig paket som fjolårets vinnare har köpt. Övriga skickar då runt klappen och frågar ja- och nej-frågor tills någon kommit på vad det är. Har aldrig hänt att jag vunnit förr, kanske har man ett försprång när man stått och dreglat över formarna tidigare under året? Hur som helst så är det min tur i år och paketen är redan inhandlad! Spännande att se vem som får den.

Mandelnougat
ca 40 st
½ dl socker
2 msk farinsocker
½ dl vispgrädde
100 g nougat
200 g mandelmassa
1 msk smör
50 g mandelspån
ca 200 g mörk choklad

Vik en form av bakplåtspapper, ca 20x20 cm stor.
Koka upp socker, farin och grädde i en kastrull. Skiva nougat och mandelmassa och blanda ner tillsammans med smöret. Låt stå på svag värme och rör runt tills allt är en jämn massa. Späg med mer grädde om du tycker det behövs. Blanda ner mandelspån och häll ut i formen. Låt stelna och skär sedan i lagom stora bitar. Doppa i chokladen och låt stelna. Förvaras i kylskåp.

1 kommentar:

  1. Ser ju jättegott ut!
    Nougat är ju såå gott. Kul med eget julgodis.

    Tack snälla för kommentaren inne hos mig. Nu fick jag ju hitta hit också =).

    SvaraRadera