tisdag 3 november 2009

Morotskaka med lime

Dessa morotsmuffins gjorde jag till själva flyttdagen och bjöd alla duktiga flyttare på. Man kan behöva något sånt här att se fram emot när man flyttar till en lägenhet på tredje våningen utan hiss... Som tur var så flyttade hon (C:s syster) i alla fall ifrån en lägenhet med hiss och hade rensat rejält bland grejerna innan så det gick väldigt snabbt faktiskt.

Förresten så ligger kaffebryggaren och väntar på oss nere på macken, ska hämta den ikväll så fort jag får barnpass (trodde inte att jag skulle fixa att bära hem den och köra barnvagnen samtidigt). Jättesnabb leverans! Jag beställde den i söndags kväll och idag 11:25 fick jag ett sms om att den hade kommit fram. Om någon undrar så beställde jag från Onoffs webshop.

Tillbaka till morotskakan. Den gräddas i långpanna och räcker till ca 30 bitar.
Det här behövs:
4 ägg
4 dl socker
6 dl rivna morötter
225 g smör
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
kanel

Garnering:
200 g Philadelphiaost
100 g smör
4 dl florsocker
skalet av 1 lime
kokos

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker. Rör ner morötterna och smöret. Blanda mjölet och bakpulver, bikarbonat och vanliljsocker. Rör ner i äggsmeten.
Häll smeten över en smord långpanna. Strö över kanel.
Grädda i ca 20 minuter. Låt svalna.
Rör ihop ost, smör, florsocker och lime. Bred smeten över den kalla kakan och strö till sist över kokos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar