onsdag 18 november 2009

Viltskavsgryta

Det här fick jag i mig till lunch idag. Det ser kanske inte så smakligt ut på bilden men jag blev jättenöjd med min gryta, så gott det var! Tror att hemligheten var att jag hade i messmör som gav det lite sötma.

Till 2-3 personer:
1 paket viltskav (240 gram)
1 gul lök
1 morot
1 dl vatten
1 ½ dl grädde
1 köttbuljongtärning
2 msk messmör
1 msk tomatpuré
2 msk lingonsylt
1 stor vitlöksklyfta, pressad
mjöl till redning
salt & peppar

Så här gjorde jag:
Hacka löken och riv moroten. Fräs detta i lite smör. Lägg sedan i skaven och stek den klar. I med övrig vätska och smaksättare och låt koka ihop en liten stund. Smaka av med salt och peppar. Jag avnjöt grytan med kokt potatis, kokt morot, tomat och lingonsylt. Och nu blev jag hungrig bara av att blogga om det. Ännu hungrigare blir jag när jag tänker på att det står ett syrianskt bröd på jäsning i köket. Får nog gå och ta en banan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar