måndag 26 oktober 2009

Äppelmuffins med kanel och ingefära

Som jag visade tidigare så mumsade vi äppelmuffins framför TV:n i fredags. Godingarna hittade jag på DagensMuffin men i vanlig ordning blev det inte riktigt som det stod i receptet. Den här gången läste jag lite slarvigt och bytte i huvudet ut farinsocker till ingefära. Man skulle rulla äppelbitarna i kanel och farinsocker innan man stack ner dom i smeten så det gick ju precis lika bra med kanel och ingefära. Faktiskt blev det riktigt gott! =)

Till 15 normalstora (normalsmå?) muffins

50 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl farinsocker
Rivet skal av en citron
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 äpple
kanel
ingefära/farinsocker

Sätt ugnen på 225°C. Smält smöret och häll i mjölken. Vispa äggen och farinsockret poröst. Tillsätt smörblandningen och citronskalet. Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner. Klyfta äpplet med skalet kvar. Skär klyftorna mitt i tu så de blir lagom stora för formarna. Rulla äppelbitarna i kanel och ingefära/farinsocker på ett fat. Placera formarna på en plåt. Fördela smeten i formarna. Stick en äppelbit i varje. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar