onsdag 28 oktober 2009

Lax under kokostäcke

Min svägerska håller på och flyttar och jag får en massa goda grejer från hennes skafferi och frys som hon inte vill ha med i flytten. Till lunch idag blev det inte mindre än tre ingredienser från henne. Lax, kokos och kryddor från kryddkvarnen "Lime Pepper" från Santa Maria. Himla god kryddblandning, en ny favorit!

Av kokosen gjorde jag ett laxtäcke och grillade laxen i ugnen, serverade med kokt potatis, kall yoghurtsås och sallad, mums!
Jag gjorde på två laxbitar men då blev det väldigt mycket kokos, hade kanske räckt till fler...
Till laxtäcket:

1 dl kokos
1 msk citronjuice (lime hade passat än bättre)
salt
ingefära
koriander
Lime Pepper
lite socker

Lägg kokosen i en liten bunke och slå på vatten så det precis täcker och låt kokosen ligga i blöt en stund och svälla. Häll bort vattnet kring kokosen (och spara den gärna till såsen). Blanda sedan kokosen med kryddorna ovan och bre på laxen. Jag har ingen aning om hur mycket jag använde av respektive kryddor utan testade mig fram tills det smakade gott. In i ugnen i 200 grader i kanske 20 minuter.

Under tiden gjorde jag sås på det överblivna kokosvattnet. Här rörde jag i turkisk yoghurt, salt, massor med Lime Pepper-krydda och lite lite farinsocker. Smaskens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar