söndag 11 oktober 2009

Fiskburgare

Ojojoj, det har varit lite mycket nu så jag har inte hunnit blogga här trots att jag har massor att dela med mig av! Jag tänkte berätta mer om hur jag försökte vinna en liten flickas hjärta med fisk (hennes mammas önskemål att hitta roliga fiskrätter), hur vi gjorde glass till mellis, att tomten kom tidigt till mig i år och om en supersmarrig kaka som jag bakade och gav bort. Det senare får jag göra så snart jag hinner och så tar jag fiskbiten först.

Som jag nämnde tidigare så hade vi ju besök och jag roade mig med att försöka få lilltjejen att gilla min mat. En dag blev det laxgryta och den gick hem (tyvärr tog jag aldrig någon bild). Senare försökte jag toppa min succé med laxburgare, jag menar, vilka ungar gillar inte burgare? Jag kan meddela att det finns ungar som inte gillar burgare... Men vi vuxna gillade fiskburgarna och den här gången tog jag till och med ett foto!
Det här hade jag i:

400-500 gram blandad fisk (lax- och pangasusfilé)
1 gul lök
½ kokt morot
½ kokt palsternacka
salt och citronpeppar

Moroten och palsternackan hade blivit över sedan tidigare och min tanke var först att göra barnmatspuré på den, men då jag inte hunnit göra det när jag började med fiskburgarna så fick de följa med här istället. Jag valde att göra min fisksmet i hushållsmaskinen och inledde med att riva löken, moroten och palsternackan. Sedan bytte jag till knivarna, lade i fisken och körde tills det blev en fin smet. Inte för länge, det gör inget om det är lite bitar kvar av fisken. Min smet höll ihop bra så jag kryddade bara lite och formade till burgare. Ser det ut att ramla isär kan man köra i ett ägg och lite ströbröd. Stekte sedan fiskburgarna i kanske en kvart. Det tog en stund då jag inte vågade göra dom så där platta och fina då jag var rädd att de skulle falla isär. Morötterna och laxen piffade upp i smeten och gav lite fin färg. Vi serverade sen med en massa nyttigheter (och några onyttigheter) och mumsade i oss underverken. Jag tyckte det blev jättegott och kan verkligen rekommendera att göra fiskburgare lite oftare. Inte svårt alls ju!

Apropå fiskburgare så finns den en till variant jag måste testa en dag. Innan jag flyttade till Göteborg bodde jag i Norrköping och där fanns ett snabbmatställe som serverade laxburgare, Burger & Co. Tyvärr fanns det inte kvar senast vi var där men de serverade i alla fall supergoda laxburgare. Det var smulad varmrökt lax med lite sting i mellan bröden, hur gott som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar