lördag 3 oktober 2009

Blomkålssoppa med parmesan

Mmm, jag älskar blomkål och passar på nu när det är säsong och billigt i butiken. Igår hade jag min svägerska på besök och när hon lekte med lilleman så lagade jag blomkålssoppa. Det fanns parmesan i kylskåpet så den fick lyxa till soppan lite. Riktigt gott blev det och absolut något som jag kommer att göra igen. Det här hade jag i:

3 st charlottenlökar (hade ingen gul hemma)
750 g blomkål
1 st kycklingbuljongtärning
2 dl creme fraiche
1 dl parmesan
koriander
salt & svartpeppar

Jag hackade först charlottenlök och fräste den lite lätt. Delade upp blomkålen i mindre bitar och hällde i kastrullen och täckte med vatten. La i en buljongtärning och lät det koka i ungefär en kvart. Hällde sen av hälften av vattnet och klickade i creme fraichen och lät det koka upp igen. Smaksatte med parmesan, koriander, salt och peppar och mixade till slut allt till en slät soppa. Et voila! Blomkålssoppa med parmesan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar