torsdag 15 oktober 2009

Nybörjarens kokbok - mina kokböcker del 2


Min allra första kokbok fick jag av min faster med familj när jag fyllde nio år. Boken heter Nybörjarens kokbok - från A till Ä och är skriven av Britt Sandquist-Bolin. Inklämt mellan sidorna finns fortfarande grattishälsningen kvar, tänka sig att det nästan är 20 år sedan!

Undrar om det görs sådana här kokböcker längre. Det finns inte ett enda fotografi i boken men dock en mängd urcharmiga teckningar. Eller var sägs om bilden till rätten "Får i kål"?

Som namnet antyder så är boken uppbyggd kring alfabetet. Under A hittar vi av avocado, under B bacon, blomkål, broccoli och böckling osv. Trots att jag haft boken i så många år är det förhållandevis få av recepten som jag minns att jag har provat. Å andra sidan finns här recept på saker som jag visst har gjort massvis med gånger men som man bara "gör". Här står t.ex. hur man kokar potatis och spagetti och hur man lagar till te. Sånt som jag säkerligen inte kände till när jag var nio men som jag lärde mig från annat håll. Hur som helst så gillar jag min gamla kokbok och den är faktiskt välanvänd. Under M som i mjölrätter hittar vi tre recept som jag gjort otaliga gånger. Det är pizzadeg, pannkakor och våfflor. Sidorna är härligt mjöliga och tilltufsade, som en kokbok ska vara!

Efter att ha bläddrat i boken ger jag mig själv en ny utmaning. Jag ska laga till "Härlig fiskgratäng" på rödspätta, låter ju jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar