tisdag 13 oktober 2009

Päron- och ingefärskaka

Nu var det dags för presentkakan men först lite förhandsinfo.

Jag är uppvuxen på landet, på en bondgård, med mångsysslande föräldrar. Bland annat driver de fruktodling och har hur mycket äpplen som helst, hur mycket plommon som helst, massvis med päronträd och så lite mindre av körsbär, jordgubbar, hallon och vindruvor och så lite till som jag har glömt nu. Så när de kommer på besök beställer jag alltid lite av säsongens utbud. Nu sist blev det 2 kg äpplen (Aroma, en av mina favoriter), 1 kg päron (Herrepäron, antagligen det godaste svenska päronet) och en burk honung (för fruktträdens skull har de även biodling).
Jag hade kunnat beställa mer men tyvärr så bor vi i en lägenhet och har inte något bra förvaringställe till det. Just nu står lite äpplen på balkongen men det är ingen ultimat lösning. Hur som helst så mognar päronen snabbare och de började mogna ifrån mig, ett päron till frukost och ett under dagen räcker inte långt så jag hade redan börjat spana på päronkakor. Vilken lycka när jag på måfå slog i "Två systrars söta" och hittade ett recept på Päron- och ingefärskaka som lät hur bra som helst. Så den bakade jag och gav bort som present i helgen. Fick även smaka den på plats och jag måste säga att den var störtgod, vi tog om och om och om... Så här kommer receptet:

175 g rumsvart smör eller margarin
2 dl strösocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk ingefära
1 tsk vaniljpulver
½ dl päron
3 päron (jag tog fyra, Herrepäron är ganska små)

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund springform t.ex.
Rör smör och socker poröst, tillsätt äggen. Blanda i torra ingredienser och sedan vattnet. Häll hälften av smeten i formen, skiva päronen tunt och lägg hälften i formen (jag skalade inte mina päron och det blev lika gott för det). Häll på resterande smet och lägg resterande päron i ett fint mönster. In i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter (jag behövde bara 40 men min ugn verkar vara snabb).

1 kommentar:

  1. Vilken lyx med "hemma" frukt :) hade inte jag tackat nä till :)

    roligt att du tittade in hos mig, nu ska jag kolla runt lite här..

    SvaraRadera